حرکت سرباز در شطرنج

سرباز یا همون «پیاده» یکی از ساده‌ترین ولی مهم‌ترین مهره‌های شطرنجه. شاید در نگاه اول فقط یک مهره‌ی کوچیک و ضعیف به نظر بیاد، ولی بدون شک سربازها نقش بزرگی در ساختن استراتژی بازی دارن. این مهره‌ها جلوی سایر مهره‌ها صف‌آرایی می‌کنن و دیوار دفاعی اصلی شما رو تشکیل می‌دن.

سرباز فقط به صورت مستقیم رو به جلو حرکت می‌کنه و نمی‌تونه عقب برگرده. در حرکت اول خودش، می‌تونه یک یا دو خانه جلو بره. اما از حرکت دوم به بعد، فقط یک خانه جلو می‌ره. حالا سوال اینه که چطور سرباز مهره‌ی حریف رو می‌زنه؟ خیلی ساده! اگه مهره‌ای از حریف در یکی از دو خانه‌ی مورب جلوی اون باشه، می‌تونه اونو بزنه.

حرکت سرباز در شطرنج

یه نکته‌ی جالب دیگه درباره‌ی سربازها اینه که اگه یکی از اون‌ها بتونه به آخرین ردیف صفحه (ردیف هشتم برای سفید یا اول برای سیاه) برسه، می‌تونه به هر مهره‌ای به جز شاه تبدیل بشه — که بیشتر بازیکن‌ها ترجیح می‌دن به وزیر تبدیلش کنن. این اتفاق رو ارتقاء می‌نامن.

با اینکه قدرت سرباز کمه، ولی تعدادش زیاده و اگه خوب ازش استفاده بشه، می‌تونه کل بازی رو به نفع شما تغییر بده. پس ازش غافل نشو!